Fluido group
Viime vuoden henkilöstökyselyssä tuli vahvasti esille, että yrityksemme strategia on työntekijöillemme epäselvä. Strategia oli laadittu ja dokumentit ja materiaalit tehtyinä, mutta emme olleet osanneet viestiä strategiaa kunnolla. Siitä puuttui kristallisointi työntekijöillemme. Työssämme liiketoiminnan digitalisoinnin palvelujen tarjoajana tärkein mittari on asiakaskokemus, eli mitä hyötyä tekemisestämme on asiakkaalle. Siksikin on tärkeää, että strategia on kaikille selvä. Halusimme, että johtoryhmä pystyisikeskittymään siihen, mitä yrityksemme oikeasti haluaa tehdä.
Jarkko oli esitellyt minulle Rokmindin palveluita ja valmennuksia vuosien varrella, ja kun tilanne henkilöstökyselyn myötä aktualisoitui, tiesin, että Rokmindilla on tarjolla meille sopivia valmennuksia.
Annen valmennuksessa ymmärsimme, että yrityksen strategia ei ole to do -lista, vaan tekemisen raamit ja tarina. Aloimme miettiä, mitkä ovat ne noin viisi asiaa, jotka haluamme nostaa strategiaamme. Laadimme ”Strategiankulmakivet” johon tuli viisi keskeistä asiaa, joihin keskitymme. Kulmakiviin on aina myös helppo palata, jos homma meinaa lähteä rönsyilemään. Ja tietysti kaikki nojautuu yrityksemme arvoihin, jotka kulkevat strategian mukana. Olemme vahvasti arvojohdettu yritys, ja keskitymme siihen, että arvomme toteutuvat joka päivä.
Konkreettisimmin valmennuksen hyödyt ovat toistaiseksi näkyneet arjessamme niin, että työntekijöiden henkilökohtaiset tavoiteasettelut (KPI, Key Performance Indicator) ovat ensimmäisen kerran olleet varsin selkeät tehdä. Näiden laatiminen perustuu viiteen strategiseen valintaamme. Nyt jokainen tietää henkilökohtaiset tavoitteensa, ja jokainen tiimi tietää, mihin sen pitää keskittyä. Valmennuksen jälkeen osaamme kommunikoida henkilöstölle tarkemmin, mihin keskitymme, mihin strategian osaan päätökset liittyvät ja mikä olemassaolomme tarkoitus on. Nyt, kun tavoitteet ovat selkeät, kaikki tekevät työtä kohti samaa päämäärää.
Valmennukseen osallistui kahdeksan hengen johtoryhmämme, jossa on useita kansallisuuksia. Valmennus toteutettiin kahdessa osassa strategiapäivillämme viime kesänä. Valmennuksessa Annen tyyli oli rento ja oivalluttava ja hän toi esiin esimerkkejä muista yrityksistä.
Annen ei tarvinnut osata meidän liiketoimintamme yksityiskohtia, vaan me toimme esille, mitä teemme ja mikä alallamme on tärkeää. Anne pani meidät keskittymään liiketoiminnan suunnitteluun. Oleellista oli, että Anne selvästi ymmärsi sen tuskan, joka johtoryhmällä voi olla, ja mitä muutosta haluamme saada aikaan.
Tällaisen oman alansa vahvoista asiantuntijoista koostuvan johtoryhmän ohjaaminen on varmaan vähän vaikeaa, kun niin sanotusti ”kaikki ankat osaavat uida”. Henki voi olla vähän sellainen, että älä tule meitä neuvomaan. Anne pysyi hyvin meidän moodissamme ja selvästi ymmärsi kaikki kysymykset ja epäilykset, joita tuli esiin. Erityisesti nautimme siitä, että kun meillä on tapana rönsyillä, Anne palautti meidät nopeasti aiheeseen. Se olennaiseen keskittyminen puhutteli kaikkia kovasti.
Anne ei ollut kertomassa, miten asiat pitää tehdä, vaan meidän piti itse tehdä kaikki se työ. Anne fasilitoi taitavasti työnjalostamista ajatuksesta konkretiaan. Ja se työhän jatkuu. Strategiatyö ei ole koskaan valmis. Ei voi sanoa, että ”nyt me osaamme tämän”, mutta nyt on hyvätunne, että meillä on selkeät strategiset linjaukset, joissa pysymme.